Päivittäinen posti

Wikipediasta, ilmaisesta tietosanakirjasta
Päivittäinen posti
logo
kuvaus Brittiläinen päivälehti
julkaisijayhtiö Daily Mail ja General Trust
Päämaja Lontoo
Ensimmäinen painos 4. toukokuuta 1896
Julkaisutiheys Joka päivä; erityinen sunnuntai-painos
Myyty painos 1454573 kappaletta
(Toukokuu 2017,)
Alue 3,295 miljoonaa lukijaa
(Toukokuu 2017,)
Päätoimittaja Geordie Greig
nettilinkki dailymail.co.uk
Artikkeliarkisto dailymail.co.uk/home/sitemaparchive
ISSN (tulosta)

Daily Mail ja sunnuntain painoksen Mail sunnuntaina ovat British iltapäivälehdet , jotka ovat myydyin sanomalehti maassa hieman alle miljoona kappaletta myyty vuonna 2020. Molempien sanomalehtien poliittista suuntautumista pidetään konservatiivisena . Postia pidetään ääni perinteisen alemman keskiluokan ns " Lähi-Englannissa ".

historia

Daily Mail perustettiin vuonna 1896 Alfred Harmsworth ja oli ensimmäinen kansallisesti jaettu massa sanomalehti alempaan hintaluokkaan. Jo vuonna 1900 sen levikki oli yli miljoona kappaletta. Alusta alkaen se luotti tabloidjournalismin tyylilaitteisiin ja tarjosi vähemmän tyhjentäviä raportteja kuin esimerkiksi tuolloin aikakauslehti The Times . Sanomalehden perustajan Alfred Harmsworthin kuoleman jälkeen hänen veljensä Harold Harmsworth otti liiketoiminnan vuonna 1922 .

Poliittisesti oikeistolainen sanomalehti julkaisi väitetyn kirjeen Neuvostoliiton puoluejohtaja Zinovjev on Britannian kommunistit vuonna 1924 , joka sisälsi väitetty vaativat aseellisen syrjäyttämisen. Tämä aiheutti suuren sekoituksen. Eduskuntavaaleissa joka tapahtui neljä päivää myöhemmin, The liberaalipuolueen kärsineet raskaita tappioita, kun taas konservatiivit voitti murskavoiton ja korvasi aiemmat työväenpuolueen hallitus, jota johtaa Ramsay MacDonald . Kirje, julkaissut jonka Daily Mail , myöhemmin paljastui väärennös .

1930-luvun alussa sanomalehti tuki Yhdistyneen imperiumin puoluetta, jonka sen omistaja Lord Rothermere perusti . Tällä hetkellä Rothermere myötätuntoinen myös Hitlerille ja Mussolinille ja vaikutti tässä mielessä lehden toimitukselliseen linjaan. Toisinaan Daily Mail tuki kommenteissaan myös Oswald Mosleyn brittiläistä fasistiliittoa (BUF) , mutta pidättäytyi tästä kannasta BUF: n mielenosoituksessa vuonna 1934 tapahtuneiden väkivaltaisten mellakoiden jälkeen. Sanomalehden sympatia natsi-Saksaa kohtaan puolestaan ​​kesti melkein koko sotaa edeltävän ajan, ja Harold Harmsworth jopa kirjoitti henkilökohtaisesti Hitlerille vuonna 1939 kirjeen onnittelemaan Hitleriä Tšekkoslovakian miehityksestä . Ennen toisen maailmansodan alkua paperi tuki Neville Chamberlainin rauhoittamispolitiikkaa , ja myöhemmin se kääntyi Winston Churchillin puoleen .

31. joulukuuta 1940 Daily Mail julkaisi taivaanrantaa Lontoossa. Siellä oli nähtävissä Pyhän Paavalin katedraalin kupolia , joka oli säilynyt vahingoittumattomana huolimatta tuhansista vahingoista , jotka olivat seurausta Saksan ilmavoimien (" Blitz ") päivittäisistä lentopanoksista , jotka olivat jatkuneet neljä kuukautta . Kuvasta tuli ikoni selviytymishalulle ja brittien moraalille toisessa maailmansodassa .

Vuonna 1971 paperi oli tarkoitus yhdistää pääkilpailijaansa Daily Expressiin , jonka levikki oli tuolloin yli kaksi kertaa niin suuri kuin Daily Mail . Mutta tuolloin omistaja, Vere Harmsworth, antoi hallintoneuvoston vastaavan pyynnön tulla tyhjäksi ja kehitti median hienostuneeksi tabloidiksi, jossa keskityttiin nuorempiin, keskimäärin koulutettuihin lukijoihin. Myös vuonna 1971 Daily Mail onnistui palkkaamaan tunnetun toimittajan David Englishin, joka muovasi merkittävästi paperin tyyliä seuraavina vuosikymmeninä ja edisti sen menestystä. Vuonna 1991 paperi onnistui ensimmäistä kertaa suuremmalla levyllä kuin sen kilpailija Daily Express .

Kahden vuosikymmenen jälkeen päätoimittajana David Englishistä tuli Associated Newspapers -ryhmän hallituksen puheenjohtaja , joka myös julkaisee Daily Mailia vuonna 1992 . Hänet seurasi Paul Dacre, joka on toiminut tässä tehtävässä tähän päivään asti.

Vuodesta 2004 lehden kustantaja, The Daily Mail and General Trust , on listattu on FTSE yhtenä tärkeimmistä varastoja Lontoon pörssissä .

Daily Mail on joutunut kunnianloukkauksia sopii aiemmin .

Münchenin (ilmainen) lisäys Daily Mail Sunday Edition -sunnuntai-painokseen 22. syyskuuta 1907.

Overseas and Continental Editions

Kaksi ensimmäistä ulkomaalaista laitosta perustettiin vuosina 1904 ja 1905. Ensimmäisen otsikko "Overseas Daily Mail" koko maailmalle ja jälkimmäinen otsikolla "Continental Daily Mail" Euroopalle ja Pohjois-Afrikalle. Myöhemmin oli myös erillisiä painoksia Skotlantiin, Irlantiin ja Intiaan. Toimistot pidettiin Berliinissä, Münchenissä ja Pariisissa mannermaista painosta varten. Sunnuntain painoksille, jotka maksivat 20 pfennigiä Saksan valtakunnassa vuonna 1907, englanninkielisessä käännöksessä tuotettiin yksityiskohtaisia ​​paikallisia piirteitä ja taidelisäaineita saksalaisten kirjoittajien yksinomaisilla artikkeleilla. Esimerkiksi taidekriitikko Anna Spierin, sosiaalidemokraattisen poliitikon Samuel Spierin vaimon, koko sivun artikkeli julkaistiin 22. syyskuuta 1907 Münchenin Lenbachhausista .

Kiista

Daily Mailin kattavuus on herättänyt aikaisemmin lukuisia kiistoja, ja siitä on keskusteltu kriittisesti myös ulkomailla. Süddeutsche Zeitung kirjoitti, esimerkiksi että lehden poliittinen columnists kirjoittaisi ”niin kukkivat hulluutta”, että ”et voi koskaan olla varma,” ”ovatko ne todella tarkoittavat sitä”. Vuonna 2010 Daily Mail -kolumnisti Richard Littlejohn herätti väkivaltaisia ​​julkisia reaktioita sarakkeella, joka käsitteli transseksuaalista peruskoulun opettajaa. Sanomalehden toimistojen edessä oli useita mielenosoituksia.

Vuonna 2013 artikkeli, jossa sanomalehti häpäisi työväenpuolueen johtajan Ed Milibandin edesmennyttä isää Ralph Milibandia , kohtasi väkivaltaisesti. Tämän seurauksena lukuisat poliitikot ja kommentaattorit nuhtelivat paperia sen tavasta kohdella poliittisia vastustajia. Konservatiiviset poliitikot, kuten John Moore , Michael Heseltine ja pääministeri David Cameron, kritisoivat myös sanomalehteä artikkelin vuoksi.

Stop Funding Hate -kampanja kehottaa kansainvälisiä yrityksiä lopettamaan mainosyhteistyön Daily Mailin kanssa . Lego perusti mainoskumppanuuden Daily Mailin kanssa marraskuussa 2016. Kampanja kritisoi sanomalehteä, koska se kylvää vihaa ja edistää sosiaalista jakautumista.

Helmikuussa 2017 englanninkielinen Wikipedia- yhteisö päätti noin kahden vuoden keskustelun jälkeen, että Daily Mail oli yleensä epäluotettava lähteenä, joten sitä ei pidä käyttää todisteina. Tämä Daily Mailin poissulkeminen perusteltiin sillä, että sillä oli suuria puutteita tosiseikkojen todentamisessa, se oli ahne aistimuksia kohtaan ja toisinaan yksinkertaisesti keksi faktoja tai väitteitä. Mediassa tätä poissulkemista kuvattiin poikkeuksellisena askeleena. Esimerkkejä ovat: raportointi Amanda Knoxin tapauksesta , jalkapalloilijoiden Paul Pogban ja Andrea Pirlon haastattelut ja väärät väitteet George Clooney ja Amal Alamuddinin suhteesta . Daily Mail on myös syytetty levittää vääriä väitteitä ilmaston lämpenemistä .

muoto

Daily Mail julkistettiin broadsheet-muodossa 75 vuotta . Se on julkaistu hallittavammassa tabloidimuodossa ( tabloidimuoto , 302 × 392 mm) 3. toukokuuta 1971 lähtien .

Süddeutsche Zeitung kritisoi sanomalehden läsnäoloa verkossa vuonna 2013 "huolellisesti suunnitelluksi kaaokseksi".

Sponsorointi

Vuodesta 1906 lähtien sanomalehti sponsoroi useita ilmailupalkintoja ilmailun kehityksen edistämiseksi. Tunnetut Daily Mail -hinnat, jotka Daily Mailin perustaja Lord Northcliffe aloitti suoraan, olivat:

  • Cross Channel -palkinto (1000 puntaa) 5. lokakuuta 1908, jonka voitti Louis Blériot 25. heinäkuuta 1909 .
  • John Moore-Brabazon voitti All British Award -palkinnon (1000 puntaa) 30. lokakuuta 1909 .
  • Lontoosta Manchesteriin -palkinnon (10 000 puntaa) voitti 27. huhtikuuta 1910 Louis Paulhan .
  • Alcock ja Brown voittivat 15. kesäkuuta 1919 "Atlantin palkinnon" (10 000 puntaa) 5. huhtikuuta 1913 Atlantin ylityksestä (uudistettu 21. marraskuuta 1918) .

Sanomalehti oli Daily Mail Gold Cup -snooker-turnauksen pääsponsori vuosina 1936-1940 . Tuolloin turnauksella oli sama maine kuin snooker-maailmanmestaruuskilpailuilla .

nettilinkit

Commons : Daily Mail  - kokoelma kuvia, videoita ja äänitiedostoja

Yksittäiset todisteet

  1. ^ Sisäänpääsy Saksan kansalliskirjastoon
  2. B a b newsworks.org.uk
  3. Daily Mail peittää Sunin Ison-Britannian myydyimmäksi lehdeksi The Guardian , 20. kesäkuuta 2020, avattu 25. helmikuuta 2021
  4. Keski-Englannin ääni? Daily Mail and Public Life Daily Mail Historical Archive 1896-2004. Cengage Learning, 2013, käyty 25. helmikuuta 2021
  5. a b c Daily Mail & General Trust plc. Liittovaltion kansalaisopetuksen virasto, 1. heinäkuuta 2011, käyty 5. kesäkuuta 2019 .
  6. Entry Harold Sidney Harmsworth, 1. varakreivi Rothermeren vuonna Encyclopædia Britannica
  7. Nicholson Baker : Ihmisen savu: toisen maailmansodan aloitteet, sivilisaation loppu . Simon & Schuster, 2008, s.12--13.
  8. James Thomas: Suosittuja sanomalehtiä, Työväenpuolue ja Britannian politiikka . Routledge, 2005, s.75
  9. ^ Dennis Griffiths: Fleet Street: Viisisataa vuotta lehdistöä . British Library, 2006, s.249
  10. ^ Richard Griffiths: Oikeanpuoleiset matkailijat: Britannian harrastajat natsi-Saksalle, 1933-1939 . Constable, 1980, s. 163-168
  11. ^ SJ Taylor: Suuret ulkopuoliset: Northcliffe, Rothermere ja Daily Mail . Weidenfeld & Nicolson, 1996
  12. Cyprian P.Blamires (Toim.): World Fascism: A Historical Encyclopedia, Volume 1 . ABC-CLIO, 2006, s.288, 435
  13. ^ Richard Griffiths: Oikeanpuoliset matkustajat: Natsi-Saksan brittiläiset harrastajat, 1933-1939 . Constable, 1980, s.168
  14. ^ Neil Tweedie ja Peter Day: Kun Rothermere kehotti Hitleriä hyökkäämään Romaniaan . Julkaisussa: The Daily Telegraph , 1. maaliskuuta 2005
  15. 1971: Britannian vanhin tabloidi sulkeutuu . Julkaisussa: BBC News , Tänä päivänä: 11. toukokuuta
  16. Kiista "Daily Mail": Kate Winslet kerää 28 000 euroa korvausta . Julkaisussa: Spiegel Online , 3. marraskuuta 2009
  17. ^ Jacqueline Maley: Elton John saa 100 000 puntaa Daily Mailin kunnianloukkauksesta . Julkaisussa: The Guardian , 25. toukokuuta 2006
  18. Hugh Grant hyväksyy kunnianloukkauksia . Julkaisussa: BBC News , 27. huhtikuuta 2007
  19. ^ Matt Born: Diana Rigg voittaa kunnianloukkauksen Daily Mailia vastaan . Julkaisussa: The Daily Telegraph , 21. lokakuuta 2003
  20. Iver Oliver Luft: Daily Mail maksaa, kun väitetään entisen katolisen PR-miehen olevan tekopyhä . Julkaisussa: The Guardian , 29. tammikuuta 2009
  21. A. Spier: "Lenbachin talo." - Münchenin taidelisälehti Daily Mail -sarjalehdelle , Continental Edition, 22. syyskuuta 1907, sivut 1 ja 4. (Kaikki tekniset tiedot mantereen painoksesta löytyvät etuosasta tämän sivun sivu.)
  22. B a b Christian Zaschke: Verkko käynnistyy . Julkaisussa: Süddeutsche Zeitung , 22. toukokuuta 2013
  23. Jonathan Brown: Transsukupuolisten ala-asteen opettaja, joka 'otti oman elämänsä', oli etsinyt suojaa median tunkeutumiselta ennen kuolemaansa . Julkaisussa: The Independent , 23. maaliskuuta 2013
  24. ^ John Plunkett: Daily Mail -sarake opiskelijoiden mielenosoittajasta kehottaa 500 valitusta PCC: lle . Julkaisussa: The Guardian , 14. joulukuuta 2010
  25. ^ Matthew Taylor: Mielenosoittajat Daily Mail -toimipisteiden ulkopuolella tuomitsevat "vihakampanjan" . Julkaisussa: The Guardian , 6. lokakuuta 2013
  26. Lucy Meadowsin vartiointi: Vetoomus potkutaan Richard Littlejohnia . Julkaisussa: BBC News , 26. maaliskuuta 2013
  27. ^ Roy Greenslade: Hyvinvointi vähentää mielenosoittajia pitämään mielenosoitusta Daily Mailin ulkopuolella . Julkaisussa: The Guardian , 14. huhtikuuta 2011
  28. Christian Zaschke: Kuolema ja paholainen . Julkaisussa: Süddeutsche Zeitung , 5. lokakuuta 2013
  29. Mauton "Daily Mail" . Julkaisussa: Neue Zürcher Zeitung , 2. lokakuuta 2013
  30. Ich Nicholas Watt: Thatcherin liittolainen syyttää Daily Mailia valheiden kertomisesta Ralph Milibandista . Julkaisussa: The Guardian , 2. lokakuuta 2013
  31. ^ Rhiannon Williams: David Cameron ja Nick Clegg sitoutuvat tukemaan Ed Milibandia sanomalehterivillä . Julkaisussa: The Daily Telegraph , 1. lokakuuta 2013
  32. Ich Nicholas Watt: Ed Miliband oli oikeassa haastamassa Daily Mailin, sanoo David Cameron . Julkaisussa: The Guardian , 8. lokakuuta 2013
  33. Die Zeit, Lego auttaa kampanjaa vihaa vastaan ​​tekemättä mitään , 13. marraskuuta 2016
  34. Wikipedia kieltää Daily Mailin epäluotettavana lähteenä . Julkaisussa: The Guardian , 8. helmikuuta 2017. Haettu 10. helmikuuta 2017.
  35. Päivittäinen posti kielletty luotettavana lähteenä Wikipediassa ennennäkemättömässä liikkeessä . Julkaisussa: Huffington Post , 9. helmikuuta 2017. Haettu 10. helmikuuta 2017.
  36. Johtava ilmastotieteilijä haastaa Mail on Sundayin käyttämään tutkimustaan . Julkaisussa: The Guardian , 11. tammikuuta 2010. Haettu 10. helmikuuta 2017.
  37. Mail on Sunday julkaisee ensimmäisen salvan viimeisimmässä sodassa ilmastotieteilijöitä vastaan . Julkaisussa: The Guardian , 5. helmikuuta 2017. Haettu 10. helmikuuta 2017.
  38. Uutisraportti maailman lämpötilasta on väärä, tutkijat sanovat . Julkaisussa: The New York Times , 2. joulukuuta 2016. Haettu 10. helmikuuta 2017.
  39. PÄIVITTÄISEN POSTIN BRITANNIAN KILPAILU . Julkaisussa: The Royal Aero Club of the United Kingdom - viralliset ilmoitukset jäsenille . 6. syyskuuta 1913, s.  984 ( Flight Global Archive ).
  40. a b UUDET PÄIVÄPOSITIT . Julkaisussa: The Royal Aero Club of the United Kingdom - viralliset ilmoitukset jäsenille . 5. huhtikuuta 1913, s.  393 ( Flight Global Archive ).
  41. LONDON MANCHESTERILLE . 10000 £ LISÄÄ Palkintoihin. Julkaisussa: FLIGHT Ownersors (Toimitus): Flight . nauha  45 . Lento, Lontoo 1909, s. 702-703 .
  42. LONDON MANCHESTERILLE . 10000 £ LISÄÄ Palkintoihin. Julkaisussa: FLIGHT Ownersors (Toimitus): Flight . nauha  71 . Lento, Lontoo 1910, s. 349-350 .
  43. PÄIVITTÄINEN POSTIPALKKI . Julkaisussa: The Royal Aero Club of the United Kingdom - viralliset ilmoitukset jäsenille . 21. marraskuuta 1918, s.  1316 ( Flight Global Archive ).